خرابی های آسانسور

آسانسورها اجزایی از ساختمان هستند که با کمک آن‌ها، رفت و آمد بین طبقات آسان‌تر می‌شود. آسانسورها هم مانند دیگر اجزای برقی، ممکن است دچار مشکلاتی شوند؛ اما به خاطر پیچیدگی ساختار آن‌ها، رفع و رجوع این مشکلات و خرابی های آسانسور ممکن است کار ساده‌ای نباشد. در این بخش به بررسی برخی از مشکلاتی که ممکن است برای آسانسورها بوجود آید می‌پردازیم و شیوه حل خرابی آسانسور را تحلیل می‌کنیم. البته در صورت بروز مشکلات جدی، بهتر است با تعمیرکار و یا برق‌کاران حرفه‌ای مشورت کنید.

انواع خرابی آسانسور

معمولا مشکلاتی که برای آسانسورها بوجود می‌آید به خاطر قطعی برق، نقص‌های مکانیکی، نقص‌های الکتریکی و طرز اشتباه استفاده از آسانسور است. در صورتی که استانداردهای استفاده از آسانسور را رعایت کنید و بیش از اندازه ظرفیت کابین آسانسور، بار وارد آن نکنید می‌توانید از برخی از این مشکلات جلوگیری کنید.

گرم شدن اتاق سیستم تجهیزات آسانسور

بهتر است تا برای اتاق سیستم تجهیزات آسانسورها، تهویه هوا یا خنک کننده نصب شود؛ زیرا افزایش دمای آن می‌تواند در عملکرد آسانسور، اختلالاتی را بوجود آورد.

عدم سرویس آسانسور به صورت مداوم

آسانسور دستگاهی است که سرویس، تعمیر و بررسی نکردن آن هر چند وقت یک بار، ممکن است مشکلاتی را بوجود اورد که جبران‌پذیر نباشند. بنابراین، خدمات نگهداری آسانسور به صورت دوره‌ای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

استفاده نادرست از آسانسور

در صورتی که بیشتر از ظرفیت مسافر یا بار وارد کابین آسانسور شود، می‌تواند به آن خسارات زیادی وارد کند. همچنین مواردی چون: جلوگیری از بسته شدن در آسانسور، باز و بسته کردن بی مورد آن و حمل اشیای آسیب زننده، می‌تواند باعث خرابی آسانسور شود.

استفاده از قطعات بی‌کیفیت در آسانسور

چه هنگام مونتاژ اولیه، چه هنگام سرویس دوباره و یا تعمیر، توجه داشته باشید قطعاتی که استفاده می‌شوند باید باکیفیت و مرغوب باشند. ترجیحا آن‌ها را از مکان‌های مطمئن تهیه نمائید.

آلودگی‌ها

درصورتی که روغن آسانسور آلوده و دارای ناخالصی باشد، می‌تواند به چرخ دنده به کار رفته در آسانسور و موتور آسانسور آسیب برساند. بنابراین شما باید نظر متخصصان را درباره بهترین روغن موتور آسانسور جویا شوید. آلودگی‌های دیگری چون گرد و غباری که جهت خنک کردن هوای آسانسور با استفاده از هوای خارج از ساختمان وارد آن می‌شود، ممکن است باعث ایجاد اختلال در اتصالات سیستم آسانسور شود. همچنین این آلودگی‌ها مانند عایق عمل می‌کنند و باعث افزایش دمای آسانسور می‌شوند.

 رطوبت هوا

با توجه به تاثیر افزایش دما بر عملکرد قطعات آسانسور، تهویه مناسب هوا در آسانسور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رطوبت هوایی که منشا آن خارج از فضای ساختمان است، می‌تواند باعث بالا رفتن سرعت خرابی اتصالات آسانسور شود. شیوه حل خرابی آسانسور از این طریق، نصب خنک کننده و تهویه هوایی است که دما و رطوبت آن را متعادل سازد.

تنظیم نبودن فشار سیم بکسل

این موضوع می‌تواند باعث ساییده شدن چرخ فلکه شود. جهت جلوگیری از این موضوع، باید بررسی‌های مداوم و سرویس شدن آسانسور توسط تعمیرکار حرفه‌ای صورت بگیرد.

قدیمی بودن آسانسور

در صورتی که نوسازی سیستم آسانسور انجام نشود، می‌تواند باعث بالا رفتن مصرف انرژی و فرسودگی آسانسور شود. این امر ممکن است امنیت و سرعت آن را نیز کاهش دهد.

متوقف شدن آسانسور به صورت ناگهانی

مشکلاتی که در زمینه الکتریکی آسانسور پیش می‌آیند، ممکن است باعث اختلال در سیستم آسانسور و در نهایت متوقف شدن آن هنگامی که افراد داخل هستند بشود؛ اما نگران نباشید. در صورت سرویس و تعمیر آسانسور به صورت مداوم، می‌توانید از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

طول کشیدن آسانسور

یکی دیگر از انواع خرابی آسانسور، طول کشیدن وانتظار زیاد برای رسیدن آسانسور است. علت این مشکل می‌تواند قدیمی بودن و فرسوده شدن آسانسور باشد، زیرا این امر باعث از کار افتادگی ریل‌های آن می‌شود. ارتقا دادن سیستم ریلی آسانسور به نوع جدیدتر، می‌تواند تا حد زیادی مشکل انتظار کشیدن برای آسانسور را رفع و رجوع کند.

قطع شدن مدار آسانسور

اگر خرابی های آسانسور در حوزه مدار آن باشد، به طور مثال قطعی در آن ایجاد شود، امکان دارد که مشکل از موتور و یا اتصال کوتاه خازن باشد؛ اگر موتور آسانسور بسوزد نیز مدار آن قطع می‌شود و آسانسور به طور کامل از کار می‌افتد. بنابراین شما باید به فکر تعویض موتور باشید.

باز نشدن درب بیرونی

در برخی شرایط ممکن است درب کشویی داخل آسانسور باز شود؛ اما درب بیرونی مربوط به طبقه‌ها باز نشود. در این حالت، دستگیره قفل طبقه با کمان مربوط به باز شدن در فاصله دارد و کمان نمی‌تواند قفل را به عقب بکشد.

باز نشدن درب اتومات آسانسور

در بعضی از شرایط که آسانسور دارای درب اتوماتیک است، ممکن است به درستی باز نشود و باعث رعب و وحشت مسافران در آسانسور شود. بر اساس تجربیات متخصصان این حوزه، علت چنین مسئله‌ای چسبیدن لته‌های درب اتومات آسانسور به ریل‌ها و یا ضعف موتور بالای کابین است.

استارت و حرکت نکردن آسانسور

آیا آسانسور روشن می‌شود و صدا می‌دهد؛ اما حرکت نمی‌کند؟ علت آن ممکن است از کار افتادگی کلید گریز از مرکز آسانسور باشد. شیوه حل خرابی آسانسور در این حالت، چک کردن کلید با آوومتر و سپس تعویض آن در صورت خراب بودن است.

گیر کردن و حبس شدن در آسانسور

گیر کردن در آسانسور یکی از بدترین تجربه‌ها برای هر فرد است. در این زمان، از دست شخصی که در آسانسور حبس شده، کاری بر نمی‌آید. بنابراین شما باید از پیش به فکر باشید تا دچار مشکلات این چنینی نشوید. برخی از راه حل‌هایی که می‌توانید در راستای این موضوع به کار بگیرید شامل موارد زیر هستند:

  • تجهیز کردن آسانسور به سیستم قطعی برق
  • سوار نشدن بیش از اندازه ظرفیت به آسانسور
  • سرویس و تعمیر آسانسور به موقع
  • تعبیه ژنراتور در ساختمان(در صورت قطع برق شهری)
  • استفاده ننمودن از آسانسورهای بی‌کیفیت تنها به خاطر ارزان بودن آن‌ها
  • تعویض قطعات با قطعات بسیار باکیفیت‌تر
  • کمک گرفتن از تعمیرکار حرفه‌ای و باتجربه

سرویس کردن جهت جلوگیری از خرابی های آسانسور

تمامی آسانسورها، چه قدیمی و چه جدید، باید پس از مدتی دوباره سرویس شوند. چک کردن کامل و برطرف نمودن مشکلات جزئی در آسانسورها، می‌تواند مانع از خرابی های آسانسور در مقیاس فجیع شود.همچنین یکی دیگر از مزیت‌های آن، کاهش مصرف انرژی است و این امر می‌تواند هزینه‌های شما را تا حد زیادی کم‌تر کند.

برخی از موارد مانند، ایجاد نمودن سر و صدا و مصرف بالای انرژی، ممکن است در ابتدا به چشم نیایند و مهم به نظر نرسند؛ اما در نهایت رفع آن‌ها می‌تواند به بهبود عملکرد آسانسور کمک زیادی کند.

هر وسیله مکانیکی و الکتریکی، امکان دارد دچار فرسودگی و خرابی شود؛ اما تعمیر به موقع و جا به جا کردن قطعات آن با قطعات نو و جدید، تجربه استفاده را بهبود بخشیده و باعث جلوگیری از خطرات جدی می‌‌شود.

سهل‌انگاری و بررسی نکردن آسانسور و قطعات آن، در برخی موارد ممکن است بعدها باعث هزینه‌های سنگین‌تری برای شما بشود. همیشه پیشگیری بهترین راه است. پس با سرویس به موقع، ازجبران خسارات سنگین‌تر در آینده جلوگیری کنید.

خرابی های آسانسور در بخش موتور

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که ممکن است در عملکرد آسانسور پیش بیاید، روشن نشدن موتور این دستگاه است. اگر به چنین مشکلی برخورد کردید، باید به بررسی سیم‌های ارتباط، اتصالات، دو شاخه و پریز و تمامی کلیدها بپردازید. احتمال بالایی وجود دارد که قطعی موتور، بابت بروز مشکلی در قسمتی از مدار آسانسور باشد.

همچنین یکی دیگر از رایج‌ترین مشکلاتی که برای موتور آسانسور رخ می‌دهد، بخاطر گیربکس آن است. اگر کابین آسانسور در حرکات خود دچار لرزش می‌شود نیز، احتمال بالایی وجود دارد که اشکال از موتور گیربکس باشد.

آسانسور یک سیستم مکانیکی و الکتریکی پیچیده است که تنها یک تعمیرکار و متخصص حرفه‌ای می‌تواند از پس تعمیر و نصب آن برآید. خرابی های آسانسور، با توجه به تجهیزات زیاد آن واتصالات به برق شهری، ممکن است دلایل زیادی داشته باشد؛ اما در صورتی که شما هر چند وقت یکبار به صورت کامل آن را سرویس کنید و به تعویض قطعات و تجهیز هرچه بیشتر آسانسور بپردازید، می‌توانید از بروز بسیاری از این مشکل‌ها جلوگیری کنید.

همچنین توجه داشته باشید که برای کاهش هزینه‌های خود، استفاده از ارزان‌ترین آسانسور و ابزارهای بی‌کیفیت نمی‌تواند کار درستی باشد؛ زیرا در طولانی مدت باعث تسریع فرسودگی، کاهش عملکرد و سرعت و خراب شدن مداوم آسانسور می‌شود. پس به یاد داشته باشید که استفاده از قطعات مناسب و با کیفیت‌تر، می‌تواند باعث کاهش مصرف انرژی شود و از خسارات جانی و مالی در آینده جلوگیری کند. شرکت کلمان ارائه دهنده قطعات آسانسور با بهترین کیفیت و خدمات پس نگهداری آسانسور است. کافی است با ما تماس بگیرید.

مقالات مرتبط
    • کلمان

دیدگاه شما

ارسال دیدگاه

واتساپ
واتساپ
پاسخگوی سوالات شما هستیم