راهنمای خرید موتور آسانسور

آسانسور یکی از وسایل مکانیکی پر استفاده است. مهم‌ترین عضو یک آسانسور موتور آن است، زیرا وظیفه تامین انرژی و جابجایی آسانسور را به عهده دارد. به همین علت است که از موتور در آسانسور مانند سایر وسایل مکانیکی به عنوان قلب آسانسور یاد می‌شود. با توجه به کارایی زیاد و بسیار مهم موتور آسانسور، قیمت این وسیله نسبت به سایر اجزای آسانسور نیز بسیار بیشتر است. البته عملکرد موتور در آسانسور‌های کششی کمی متفاوت با سایر آسانسور‌ها می‌باشد. در این مقاله قصد داریم یک راهنمای خرید موتور آسانسور کامل و جامع را در اختیار شما قرار دهیم.

احتمالا شما به عنوان مالک یک ساختمان زیاد درباره موتور آسانسور مناسب اطلاعی ندارید. اگر هنگام خرید موتور آسانسور این سوال برای شما مطرح می‌شود که چه نوع موتور آسانسوری بخریم؟ پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

موتور آسانسور چیست؟

آسانسور وسیله‌ای پر استفاده در زندگی روزمره ما است. بنابراین عملکرد کلیه اجزای آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به جرات می‌توان گفت که موتور آسانسور مهم‌ترین عضو آن است زیرا وظیفه حرکت و همچنین توقف آسانسور را به عهده دارد. بنابراین هر گونه اختلال در این موتور می‌تواند خطرات بسیار زیادی برای افراد داشته باشد. بنابراین شما باید علاوه بر مطالعه راهنمای خرید آسانسور، راهنمای خرید موتور آسانسور را نیز بررسی کنید.

چه نوع موتور آسانسوری بخریم؟ این سوال بسیاری از افراد هنگام خرید آسانسور است. شما باید جهت خرید موتور آسانسور مناسب، با مفاهیم موتور آسانسور و همچنین انواع موتور آسانسور به صورت کامل آشنا شوید. همچنین یکی از نکات مهم هنگام خرید موتور آسانسور مناسب، که در راهنمای خرید موتور آسانسور نیز ذکر می‌شود شرایط و ویژگی‌های ساختمان شما است. مشاوران شرکت کلمان می‌توانند در زمینه انتخاب بهترین موتور آسانسور ایران به صورت کاملا رایگان به شما مشاوره دهند.

راهنمای خرید موتور آسانسور

انواع موتور در آسانسور‌های کششی

پرکاربرد‌ترین نوع آسانسور در جهان آسانسور‌های کششی هستند. موتور این نوع آسانسور موتور آتوود می‌باشد. با مطالعه راهنمای خرید موتور آسانسور در کلیه شرکت‌ها به این نکته پی می‌برید که همه انرژی لازم برای جابجایی آسانسور کششی توسط موتور تامین نمی‌شود. این موضوع به عنوان مهم‌ترین تفاوت آسانسور کششی با آسانسور هیدرولیکی و سایر آسانسور‌ها به شمار می‌آید.

بخشی از نیروی لازم برای جابجایی آسانسور کششی توسط وزنه‌ آسانسور تامین می‌شود. بنابراین این آسانسور نسبت به سایر آسانسور‌ها به موتوری با توان بسیار کمتر نیاز دارد. موتور آسانسور کششی به دو صورت زیر است:

  • گیربکس دار
  • گیرلس دار

موتور گیربکس دار آسانسور

در این قسمت از راهنمای خرید موتور آسانسور، قصد داریم شما را با نوعی از موتور آسانسور کششی به نام موتور گیربکس دار آشنا کنیم. این نوع موتور، دو زیر مجموعه به نام موتور گیربکس تک سرعته و موتور گیربکس دو سرعته دارد. بررسی تفاوت‌های این دو نوع موتور، تا حدی جوابگوی سوال چه نوع موتور آسانسوری بخریم؟ است. بنابراین جهت انتخاب موتور آسانسور مناسب، این بخش از راهنمای خرید موتور آسانسور را به دقت مطالعه نمایید.

موتور گیربکس دار تک سرعته

این نوع موتور آسانسور فقط یک سرعت برای حرکت آسانسور دارد. در همه آسانسور‌های گیربس دار، نیروی موتور توسط گیربکس به آسانسور منتقل می‌شود. در تمامی مسیر، آسانسور فقط به وسیله یک سرعت حرکت می‌کند. پس از طی شدن مسیر و نزدیکی کابین آسانسور به طبقه مورد نظر، سرعت آسانسور توسط ترمز آن کاهش می‌یابد. سپس آسانسور در تراز طبقه متوقف می‌شود.

موتور گیربکس دار دو سرعته

در صورتی که قصد خرید آسانسوری با موتور گیربکس دو سرعته دارید پیش از خرید، راهنمای خرید موتور آسانسور را به دقت مطالعه کنید. در واقع اگر هدف شما خرید یک موتور آسانسور مناسب است، بهتر است ابتدا با عملکرد و برخی از معایب این موتور آشنا شوید. اجزا و خصوصیات موتور گیربکس دو سرعته شامل موارد زیر است:

  • دو سیم پیچ
  • دو سرعت
  • فلایویل: این وسیله، چرخی بسیار بزرگ و سنگین متصل به موتور آسانسور است که وظیفه اصلی آن جذب حرکات ناگهانی آسانسور و همچنین نرم‌تر کردن حرکات است

عملکرد موتور گیربکس دو سرعته

این نوع آسانسور با شتاب و سرعت بسیار زیادی شروع به حرکت می‌کند. سرعت آسانسور در حدود 30 سانتی متری از طبقه مقصد کاهش می‌یابد. سپس آسانسور در تراز طبقه مورد نظر متوقف می‌شود. همانطور که پیشتر نیز گفتیم فلایویل موتور آسانسور، برای کاهش ضربات ناگهانی و همچنین نرم‌تر کردن حرکات در این نوع آسانسور تعبیه شده است.

معایب موتور گیربکس دو سرعته

شما می‌توانید با مطالعه راهنمای خرید موتور آسانسور، به درستی یک موتور آسانسور مناسب را انتخاب و خریداری کنید. همچنین یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت مطالعه این راهنما، آشنایی با معایب انواع موتور‌ها به ویژه این نوع موتور است. موارد زیر، از مهم‌ترین معایب موتور گیربکس دو سرعته هستند:

  • حرکات شروع و پایان ناگهانی
  • فرسوده شدن قطعات در اثر حرکات ناگهانی آسانسور
  • وارد شدن شوک به مسافران در اثر ضربات ناگهانی
  • مصرف زیاد برق به علت حرکات ناگهانی آسانسور

موتور گیرلس دار آسانسور

در آسانسور‌های دارای موتور گیرلس دار، گیربکسی وجود ندارد و نیروی محرکه موتور به صورت مستقیم به قرقره کششی منتقل می‌شود. با توجه به متغیر بودن ولتاژ و فرکانس در موتور‌های گیرلس دار، این نوع موتور برای دو نوع آسانسور با ویژگی‌های زیر مناسب هستند:

  • سرعت بالا
  • ترافیک و استفاده زیاد از آسانسور

سرعت اولیه حرکت در آسانسور‌هایی با موتور گیرلس دار بسیار پایین است. این سرعت به مرور زمان افزایش یافته و آسانسور تا نزدیکی طبقه مقصد دارای سرعت زیاد است. در نزدیکی طبقه مورد نظر سرعت به تدریج کاهش می‌یابد و با رسیدن به تراز طبقه متوقف می‌شود.

موتور آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیکی نیز نوع دیگری از آسانسور‌های پر استفاده در جهان است. بنابراین شما باید هنگام مطالعه راهنمای خرید موتور آسانسور، درباره این موتور نیز اطلاعات کافی کسب کنید. به نظر شما موتور آسانسور هیدرولیکی یک موتور آسانسور مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال، شما را با عملکرد و ویژگی‌های این نوع آسانسور آشنا می‌کنیم.

انرژی اصلی برای حرکت موتور آسانسور هیدرولیکی توسط موتور و فشار روغن تامین می‌شود. بنابراین آسانسور‌های هیدرولیکی به موتوری بسیار قوی‌تر از آسانسور‌های کششی نیاز دارند. دو نوع موتور آسانسور هیدرولیکی تحت عنوان موتور هیدرولیکی مغروق در روغن و موتور هیدرولیکی خشک-هوا خنک وجود دارند. در ادامه جزئیات این موتور‌ها را برای شما شرح می‌دهیم.

راهنمای خرید موتور آسانسور

موتور هیدرولیکی مغروق در روغن

محل قرارگیری موتور هیدرولیکی مغروق در روغن، در پاوریونیت آسانسور است. موارد مصرف این نوع موتور آسانسور بیشتر در آسانسور‌های خانگی، فروشگاهی و آسانسور‌های خودروبر است. در بررسی راهنمای خرید موتور آسانسور موارد زیر به عنوان مزایای این نوع موتور به شمار می‌آیند:

  • کار کردن با کمترین صدا
  • مصرف برق بسیار پایین

موتور هیدرولیکی خشک-هوا خنک

بیشترین مورد استفاده از موتور هیدرولیکی خشک-هوا خنک در بالابر‌های هیدرولیکی است. مهم‌ترین مزیت این نوع موتور قابلیت استفاده از برق تک فاز و برق سه فاز است. محل قرارگیری موتور هیدرولیکی خشک-هوا خنک در قسمت بالای آسانسور و یا در مجاورت مخزن روغن است.

موتور آسانسور پنوماتیک

عملکرد و ساختار آسانسور پنوماتیک نسبت به سایر آسانسور‌ها متفاوت است. این نوع آسانسور به وسیله ایجاد خلاء و فشرده کردن هوا کار می‌کند. در واقع در این نوع آسانسور وظیفه موتور، تبدیل انرژی حاصل از فشرده شدن هوا به انرژی مکانیکی است. این تبدیل انرژی توسط پیستون موجود در موتور انجام می‌شود. مزایای موتور آسانسور پنوماتیک شامل موارد زیر است:

  • نرم بودن حرکات آسانسور
  • ایمنی بالای آسانسور
  • تحمل زیاد اضافه وزن
  • ضد انفجار بودن آسانسور

راهنمای خرید موتور آسانسورشرکت بازرگانی آسانسور کلمان، با داشتن چندین سال سابقه درخشان در حوزه تولید و فروش آسانسور و پله برقی فعالیت می‌کند. این شرکت با داشتن تیمی فنی و حرفه‌ای در زمینه آسانسور، بهترین راهنمای خرید موتور آسانسور را به شما ارائه می‌دهد. شرکت کلمان، علاوه بر ارائه محصولات بسیار با کیفیت، خدمات پس از فروش و همچنین قیمت‌های فوق العاده‌ای نیز دارد. جهت ارتباط با شرکت کلمان با ما تماس بگیرید.

مقالات مرتبط
    • کلمان

دیدگاه شما

ارسال دیدگاه

واتساپ
واتساپ
پاسخگوی سوالات شما هستیم