کابین آسانسور + قیمت روز انواع کابین آسانسور

کابین آسانسور از اصلی ترین و مهم ترین قطعات آسانسور است که انواع و طرح های مختلفی دارد و معمولا در ابعاد استاندارد و مشخصی طراحی می‌شود. ظرفیت کابین آسانسور در واقع تعداد مسافرانی است که کابین می‌تواند به هر طبقه حمل کند. کابین آسانسور در واقع محفظه قرارگیری مسافران است که وظیفه حمل و نقل آنها به طبقات بالا یا پایین را دارد. راحتی و حفظ امنیت، طراحی داخلی، ابعاد اتاقک آسانسور، ظرفیت کابین آسانسور کیفیت و جنس ساخت، زیبایی و افزایش ارزش ساختمان و... از جمله مواردی است که به صورت مستقیم در قیمت کابین آسانسور تاثیرگذار است. اتاقک و یا همان کابین، انواع مختلفی دارد که عموما به صورت استیل، شیشه ای، چوبی، فرمیکا و... ارائه می‌شود.

از آنجا که کابین آسانسور به عنوان ضروری ترین و مهم ترین بخش یک آسانسور به شمار می‌رود و همچنین تنوع در ساخت و طراحی این محصول در کنار امکاناتی مانند نورپردازی، سنسورها و دیگر امکانات زیاد است، قیمت آن نیز در بازار نوسانات بسیاری نیز دارد که در تیزر زیر می‌توانید مشاهده کنید و در ادامه به صورت جامع به آن می‌پردازیم. 

کابین آسانسور چیست؟

کابین آسانسور چیست؟

همانطور که بالاتر نیز گفته شد، کابین آسانسور محفظه‌ای است که مسافران با قرار گرفتن در آن بین سایر طبقات جابه‌جا می‌شوند. کابین‌های آسانسور دارای ظرفیت مختلفی هستند که بر اساس ابعاد و اندازه‌ای که دارند ظرفیت آن‌ها نیز متغیر است. زیباسازی و تزئینات کابین آسانسور در افزایش ارزش ساختمان و همچنین زیباسازی آن اهمیت بسیار زیادی دارد. آسانسور شیشه ای و استیلی دو مدل از انواع کابین آسانسور است که قیمت بالا و طراحی خیره کننده‌ای دارند. 

اجزا کابین آسانسور

اجزای اصلی کابین به 3 دسته بدنه، چارچوب و کف یا سکو آسانسور تقسیم می‌شود. کابین آسانسور چوبی از جنس چوب و با طراحی زیبا ارائه می‌شود. با قرار گرفتن این سه بخش در کنار هم ساختار کابین بالابر شکل می‌گیرد. تجهیزات جانبی دیگری نیز در کابین قرار می‌گیرد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صفحه کلید آسانسور اشاره کرد. کابین آسانسور چوبی معمولاً دارای طراحی داخلی زیبایی است. افراد با فشار دادن دکمه‌های قرار گرفته بر روی صفحه کلید به طبقه مورد نظرشان منتقل می‌شوند. اجزای اصلی کابین آسانسور شامل:

  • یوک کابین آسانسور: یوک که به عنوان چارچوب اصلی کابین استفاده می‌شود از جنس فلزی مقاومت است. این قطعه ساختاری محکم و جنسی فلزی دارد تا توان کافی برای متصل کردن سایر بخش‌های کابین به آن را داشته باشد. یوک کابین باید به درستی و توسط افراد متخصص نصب شود؛ چرا که وظیفه انتقال وزن کابین آسانسور با متعلقات درون آن را به سیم بکسل آسانسور دارد. 
  • درب کابین آسانسور: درب کابین امنیت و ایمنی کابین را تا حد خیلی زیادی افزایش می‌یابد. این قطعه بر روی کابین آسانسور نصب می‌شود که در زمان حرکت آسانسور کاملاً بسته می‌باشد. درب آسانسور نیز به خودی خود به دو بخش درب اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می‌شود که درب اتوماتیک آسانسور بر روی کابین نصب می‌شود. 
  • سقف کابین: بخش فوقانی اسانسور باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر ایجاد زیبایی درون اتاق، باعث استحکام بیشتر کابین نیز شود.
  • کفپوش کابین آسانسور: کفپوش‌ها در جهت زیبا کردن اتاق اسانسور به کار برده می‌شوند. کفپوش‌ها در طرح‌ها و جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند که کفپوش سنگی و شیشه‌ای از محبوب‌ترین‌ها و در عین حال گرانقیمت‌ترین‌ها می‌باشند. کفپوش‌های پی وی سی و سنگی به دلیل شستوشوی راحت‌تر طرفداران زیادتری دارند.
  • آیینه اتاق اسانسور: از دیگر بخش‌های اتاقک اسانسور که در افزایش زیبایی فضای درونی کابین مورد استفاده قرار می‌گیرد، آیینه است. قرار دادن آیینه در آسانسور باعث کاهش استرس و اضطراب مسافران می‌شود.
  • دیوارهای کابین: در بخش آخر دیوارهای آسانسور قرار دارد که شکل کلی کابین را می‌سازند. دیوارهای آسانسور در طرحا و جنسای مختلفی تولید می‌شوند که استیل، شیشه‌ای، کامپوزیت، ورق گالوانیزه و ام دی اف از انواع آن به حساب می‌آید. دیوارهای گالوانیزه مقاومت بالایی دارند از این رو در ساختمان‌های اداری و تجاری که ترافیک آسانسور بالا است، نصب می‌شوند. دیواره‌های شیشه‌ای و استیلی از لوکس‌ترین و لاکچری‌ترین دیواره‌های کابین به حساب می‌‎آیند که در برج‌های بلند و کابین آسانسور لاکچری به کار برده می‌شود. دیواره‌های ام دی اف و کاموزیت قیمت پایین‌ترین نسبت به سایر جنس‌ها دارند و از آنجایی که به راحتی تمیز می‌شوند طرفداران بیشتری دارند.
  • شستی آسانسور: صفحه کلید از بخش‌های اصلی کابین است که افراد با فشار دادن دکمه‌های قرار گرفته بر روی آن به طبقه مورد نظرشان منتقل می‌شوند. این قطعه انواع مختلفی دارد که پنل‌های لمسی از جدیدترین و خاص‌ترین‌ها به شمار می‌روند.
  • دستگیره اتاقک اسانسور: دستگیره برای جلوگیری برخورد افراد به دیواره و یا آیینه آسانسور در کنارها قرار می‌گیرد. علاوه بر آن افراد مسن و پیر با گرفتن آن در هنگام جابه‌جایی از آسیب دیدن حفظ می‌شوند.
  • فتوسل آسانسور: چشمی‌های آسانسور که در بخش ابتدایی و ورودی آسانسور نصب می‌شوند، فرمان باز و بسته شدن و همچنین حرکت کابین را می‌دهند. اگر شیء ارتباط بین این دو چشمی را قطع کند، آسانسور حرکت نخواهد کرد. 

ایمنی هرگز نباید فراموش شود

ایمنی هرگز نباید مورد مصالحه قرار گیرد، به ویژه در زمان نصب باید به قوانین نصب آسانسور و مقررات مربوطه توجه شود. هرگز فراموش نکنید که هنگام انتخاب کابین آسانسور برای طراحی های لوکس آسانسورها، آسانسورهای هتل، آسانسورهای بونگالو یا آپارتمان های مسکونی، ایمنی باید بالاترین اولویت شما باشد. رعایت قوانین نصب آسانسور از اصول اولیه ایمنی است. هر زندگی باارزش است، پس چرا باید یک دستگاه خودکار دلیل آسیب یا بدشانسی باشد؟ اگر سوال یا ابهامی در خصوص نحوه نصب صحیح و ایمن دارید، در ارتباط با مسئولان شرکت سازنده آسانسور باشید. دکوراسیون داخلی کابین مهم است اما نباید به قیمت ایمنی مسافران باشد.

انواع کابین آسانسور + تصاویر

کابین اسانسور از نظر جنس، طراحی، کاربرد و نوع درب تقسیم بندی می‌شوند. انواع کابین آسانسور قیمت‌های مختلفی دارد که بر اساس بخش‌های به کار رفته در آن ارزششان کاهش یا افزایش می‌یابد. سقف کاذب کابین آسانسور باعث زیبایی بیشتر کابین و ایجاد فضایی بازتر می‌شود. در ادامه شما را با انواع اتاق آسانسور بیشتر آشنا خواهیم کرد. به طور کلی کابین آسانسور به دو دسته نیم کابین و تمام کابین تقسیم می‌شود. نیم کابین‌ها در بالابرهای باربری استفاده می‌شوند و امنیت بالایی ندارند؛ چرا که دارای دیواره نیستند و ساختار آن متشکل از یک کفی و دیواره‌ای نرده‌ای است. تمام کابین‌ها در آسانسورهای ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که امنیت بالایی دارد. از این مدل بیشتر برای جابه‌جایی افراد استفاده می‌شود و نیم کابین برای جابه‌جایی بار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع کابین آسانسور از نظر کاربرد

کابینی که در آسانسورها استفاده می‌شود با توجه به نوع کاربرد ساختمان نصب کابین آسانسور انجام می‌شود. نصب کابین آسانسور باید با دقت و توسط افراد متخصص انجام شود. ابعاد و اندازه این مدل از کابین‌ها با توجه ساختار و کاربرد آسانسور مشخص می‌شود. به عنوان مثال در آسانسورهای خانگی از کابین آسانسور خانگی استفاده می‌شود.  این مدل از کابین‌ها بر اساس نوع کاربرد عبارت است از:

کابین آسانسور مغازه
خانگی
انبار
فروشگاهی
رستوران
صنعتی
ویژه معلولین
ساختمانی
خودرویی

 

انواع اتاقک آسانسور از نظر درب

دربی که بر روی کابین قرار می‌‎گیرد باعث تفکیک کابین‌ها از یکدیگر می‌شوند. درب‌های آسانسور به چند مدل باز و بسته می‌شوند، از وسط، طرفین، از بالا، از پایین و غیره. درب کابین و درب طبقه دو مدلی دربی است که بر روی اسانسورها نصب می‌شوند. درب کابین بر روی اسانسورهای تمام اتوماتیک قرار می‌گیرد. درب‌های نیمه اتوماتیک دارای درب کابین و درب طبقه می‌باشند. درب طبقه به صورت دستی باز و بسته می‌شود که به صورت لولایی است و درب کابین یکی از انواع درب‌های زیر می‌باشد.

  • درب آسانسور تلسکوپی
  • درب آسانسور سانترال
  • درب اتوبوسی آسانسور

انواع کابین آسانسور از نظر جنس

جنس کابین‌ها یکی دیگر از فاکتورهای تفکیک کابین‌ها از یکدیگر می‌باشد. جنس کابین معمولاً تمام استیل، نیمه استیل، گالوانیزه، شیشه‌ای یا پاناروما، گالوانیزه، ام دی اف و فرمیکا است. 

کابین تمام استیل

تمامی بخش‌های این نمونه از کابین‌های آسانسور از جنس استیل است که ماندگاری بالایی در برابر رطوبت دارد. ضد زنگ بودن، مقاومت و طراحی خاص و زیبا از جمله ویژگی‌های کابین‌های تمام استیل است. قیمت این مدل از کابین‌ها به دلیل کیفیت بالایی که دارند بیشتر از سایر کابین‌ها است. این مدل بیشتر در ساختمان‌های تجازی، اداری، شرکت‌های خصوصی استفاده می‌شود. 

کابین نیمه استیل

تمامی بخش‌های این مدل از کابین‌ها از جنس استیل نمی‌باشد و قیمت ارزان‌تری نسبت به مدل قبلی دارد. طراحی داخل کابین آسانسور این مدل‌ها معمولاً ساده‌تر است. این مدل از کابین‌ها از جنس استیل و یا فرمیکا، ام دی اف و ... می‌باشند. طراحی داخل کابین آسانسور در مدل‌های لوکس‌تر بسیار زیباتر است. این مدل از کابین‌ها بیشتر در ساختمان‌ها و آپارتمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابین شیشه ای

از دیگر کابین‌هایی که بیشتر در ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها استفاده می‌شود، کابین شیشه ای و یا کابین پاناروما است. افرادی که درون چنین کابین‌هایی قرار می‌گیرند به راحتی می‌توانند فضای خارجی ساختمان را روئیت کنند. این مدل از کابین‌ها بیشتر در ساختمان‌های لوکس، برج‌ها، تالارها و تجاری استفاده می‌شود.

کابین فرمیکا

فرمیکا یکی دیگر از جنس‌های کابین اسانسورها است که پوشش داخلی آن را فرم‌ها تشکیل می‌دهند. این مدل از کابین‌ها ساختار و شباهت زیادی با کابین‌های ام دی اف دارند. قیمت کابین‌های فرمیکا پایین‌تر سایر کابین‌ها است.

کابین ام دی اف

این مدل از کابین‌ها شباهت و طراحی نزدیکی به فرمیکا دارد. در بخش‌های این مدل از کابین‌ها از ام دی اف نسوز استفاده شده است. این مدل از کابین‌ها در ساختمان‌ها و مکان‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ترافیک پایین دارند.

کابین گالوانیزه

گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر رطوبیت و زنگ زدگی دارد. این مدل از کابین‌ه در ساختمان‌هایی که تعداد طبقات زیادی دارد و یا قصا کاهش بار وارده به ستون‌های ساختمان را دارند استفاده می‌شود. وزن کابین‌های گالوانیزه سبک نی‌باشد و از تعداد ی ورق بر روی هم دیواره‌های کابین ایجاد می‌شوند. 

ظرفیت کابین آسانسور

ظرفیت کابین آسانسور با توجه به نیازهای یک ساختمان در نظر گرفته و بسته به آن، ابعاد کابین آسانسور طراحی و پیاده سازی می‌شود. اندازه گیری ظرفیت کابین آسانسور عموما به حداکثر مسافرانی که در یک زمان مشخص حمل می‌شوند بستگی دارد. از جمله مواردی که مستقیما به ظرفیت آسانسور مربوط است شامل ابعاد کابین، میزان وزن قابل تحمل، جنس و یا نوع کابین می باشد. 

قیمت کابین اسانسور

قیمت انواع کابین اسانسور

قیمت کابین آسانسور با توجه به نوع آن، طراحی، امکانات آن، ابعاد و ویژگی‌هایی که دارد متفاوت است. تعیین دقیق قیمت کابین آسانسور با توجه به نوسانات بازار کار مشکلی است اما عموما قیمت اتاق آسانسور حدودا از 30 میلیون تومان شروع و تا بیش از صد میلیون تومان در سال 1402 ادامه دارد. در ادامه با توجه به جنس انواع کابین، به برخی از قیمت های روز پرداخته ایم. 

قیمت کابین آسانسور استیل خش دار دودی

این مدل از کابین‌ها به دلیل ساختار و تجهیزاتی که در آن پیاده سازی می‌شود قیمت بالایی دارد. هزینه بازسازی کابین آسانسور نیز بسته به میزان خرابی و آسیب‌دیدگی متغیر است و ممکن است هزینه زیادی در بر داشته باشد. قیمت کابین آسانسور استیل خش دار دودی در جدول زیر قرار گرفته است. قیمت‌های ذکر شده در تاریخ 19 تیر ماه 1402 آپدیت و به روزرسانی شده است.

ظرفیت قیمت(تومان)
یک الی 4 نفره 52.000.000
4 الی 6 نفره 52.000.000
6 الی 8 نفره 56.000.000

 

قیمت اتاق آسانسور استیل خش دار طلایی

ظرفیت و تزئیناتی که درون این مدل از کابین‌ها قرار می‌گیرد در افزایش قیمت آن تاثیر به سزایی دارد. در جدول زیر قیمت این مدل از کابین‌ها قرار گرفته است: 

ظرفیت قیمت(تومان)
یک الی 4 نفر
52.000.000
4 الی 6 نفر 52.000.000
6 الی 8 نفره 56.000.000

 

قیمت اتاقک آسانسور استیل دودی طلایی

این مدل کابین که ترکیبی از دو مدل قبلی است قیمتی متفاوت‌تر و گران‌تر دارد. در جدول زیر قیمت این مدل از اتاقک‌ها برای ظرفیت‌های مختلف قرار گرفته است.

ظرفیت قیمت(تومان)
یک الی 4 نفر 52.000.000
4 الی 6 نفر 52.000.000
6 الی 8 نفره 56.000.000

 

قیمت کابین آسانسور طرحدار نقره ای میرور

این مدل از کابین‌های رنگی نقره‌ای دارد و بر اساس ظرفیت و ابعادی که دارد، قیمت متفاوتی دارد. در جدول زیر قیمت آن را در اندازه‌های مختلف قرار داده‌ایم.

ظرفیت قیمت(تومان)
یک الی 4 نفر تماس بگیرید
4 الی 6 نفر تماس بگیرید
6 الی 8 نفره تماس بگیرید

 

جمع بندی

آسانسور دارای اجزای بسیار زیادی است که همگی در کنار یکدیگر باعث حرکت آسانسور می‌شوند. یکی از قطعات اصلی و مهم در آسانسور، کابین آسانسور است که بخش عمده آن را تشکیل می‌دهد. کابین آسانسور به خودی خود دارای اجزای بسیاری است که درب آسانسور و صفحه کلید آسانسور از مهم‌ترین بخش‌های آن به شمار می‌آید. همچنین اتاق آسانسور دارای انواع مختلفی می‌شود که بر اساس کاربرد، نوع درب و جنس تفکیک می‌شود. ما در این مقاله سعی بر این داشتیم تا شما را با انواع کابین آسانسور و قیمت انواع اتاق اسانسور آشنا کنیم تا اطلاعات کاملی درباره این قطعه از آسانسور داشته باشید. 

سوالات متداول

ارزان ترین کابین آسانسور چیست؟

کابین‌های آسانسور فرمیکا و ام دی اف از ارزان‌ترین نوع کابین‌های امروزی است.

ابعاد کابین آسانسور به چه صورت محاسبه می شود؟

ابعاد کابین آسانسور بر اساس نیاز مشتری و تعداد طبقات ساختمان و فضای ساختمان مشخص می‌‎شود.

کابین آسانسور لاکچری چیست؟

کابینی که در طراحی آن از بهترین و زیباترین تجهیزات استفاده شده باشد. جنس این مدل از کابین‌ها از شیشه یا استیل می‌باشد.

کابین آسانسور شیشه ای چیست؟

کابینی که جنس آن کاملاً از شیشه باشد و بتوان از درون کابین محیط خارج از آسانسور را مشاهده کرد. 

 

مقالات مرتبط
    • کلمان

دیدگاه شما

ارسال دیدگاه

واتساپ
واتساپ
پاسخگوی سوالات شما هستیم